mijn (oude) nieuwe fiets

Eigenlijk heb ik hem alweer 5 maanden, mijn nieuwe racefiets, maar ik heb er nooit een blog over geschreven! Waarom niet?! Geen idee… t kwam nu net pas in me op, omdat we deze week alweer de volgende nieuwe fiets hebben gekocht! Dit is dan wel geen racefiets maar een MTB. Ik heb denk ik iets met fietsen……

Waarom kocht ik zo snel na mijn BULLS (mijn oude racefiets) alweer een nieuwe? Ik had de smaak te pakken, meer is het niet. Ik heb echt onwijs veel plezier in het fietsen, het is niet alleen maar een sport die hoort bij de triatlon. Nee het is de sport waar ik eigenlijk mee begonnen ben voordat ik aan triatlon
begon.

IMG_0744

Mijn BULLS is nog altijd een super fijne fiets, maar het is een aluminium frame, weegt meer dan mijn BIANCHI, en heeft een mindere afmontage, de wielen zijn anders en zo kan ik nog wel even doorgaan. Mijn BULLS was echt een instap model, gewoon om de boel te ontdekken. Mijn BIANCHI is een “echte” fiets!

Ga je er dan ook harder door zou je je af vragen… Ja dat ga ik πŸ˜‰

Maar toch moet je nog altijd zelf trappen zou Marc zeggen, en dat klopt ook πŸ˜‰ !

Toen ik deze fiets ging kopen, wist ik heel goed wat ik wilde & met welk budget. Zo’n aankoop had ik nog nooit gedaan. Zoveel uitgeven aan een fiets …. Holy …. Moly …. SHIT! Ik had mezelf goed voorgenomen om bij mij doel te blijven, en daar niet vanaf te wijken. Het blijft tenslotte een hobby, ik bedoel ik ben geen pro dus je moet jezelf grenzen stellen. Je kan het zo gek maken als jezelf wilt!

In de winkel waar ik deze fiets gekocht heb, ben ik onwijs goed geholpen, Ik ben naar binnen gelopen met mijn wensen / eisen voor mijn nieuwe fiets.


Simpel:


  • Iets van comfort voor langere ritten
  • Het hoeft niet het snelste / duurste frame te zijn. Wel een upgrade naar carbon!
  • Ultegra schakelgroep ( 2 kwaliteit niveau’s hoger dan mijn oude fiets)

Daar rolde deze fiets uit waar ik nu op rijd! Uiteraard had ik nog meer keuze’s, en dan komt het uit op smaak. Ik vind het design, de kleur en het frame van mijn fiets echt ontzettend mooi! Italiaans he, zou Marc zeggen! Er was ook nog een specialized in het mat zwart met roze letters…. Op de 1 of ander manier vond ik het zo’n meisjes fiets dat ik daar afhaakte. Want om eerlijk te zijn had ik de winkel waar ik mijn BIANCHI gekocht heb, uitgekozen vanwege het feit dat ze S’works / Specialized verkopen! Zo zie je maar, soms lopen dingen anders!

IMG_0745


Wat is een (versnellings)groep? (ultegra)


Hiermee word het pakket van onderdelen bedoeld die in verband staan met het schakelwerk, de aandrijving en de remmen van de fiets. We hebben het dan over de volgende onderdelen:

  • Shifters/remhendels
  • Crankset en kettingbladen
  • Bottom bracket (trapas)
  • Ketting
  • Cassette
  • Achterderailleur
  • Voorderailleur
  • Remsysteem
  • Kabels

Deze upgrade was voor mij erg belangrijk, waar merk je het verschil in tijdens het fietsen? Het schakelen tussen de versnellingen loopt zo ontzettend mooi vloeiend en snel! Dat is tijdens het fietsen echt een wereld van verschil! Daarnaast wegen al deze onderdelen weer veel minder dan de groep die op mijn oude fiets zit, wat dus ook weer scheelt! Ik heb deze groep in combinatie met schijfremmen. Dit was zeker geen must en stond echt niet op mijn wensen lijstje. (Schijfremmen zijn best kostbaar) maar omdat het uiteindelijk binnen het budget paste en Marc dit wel een must vond heb ik er wel voor gekozen! Marc is van de veiligheid en geef hem eens ongelijk! Achteraf gezien ben ik ontzettend blij met die remmen, het klopt dat ze wat zwaarder zijn dan gewone velg remmen, maar laatst fietste ik op een nat wegdek in de miezer, op een kronkelend polder weggetje, in het pikke donker……

Dat die auto mij niet zag snap ik nog steeds niet… maar ik zag hem wel. Die remmen, REMDE, ik stond stil voordat ik het zelf doorhad! Naast de veiligheid, is het ook gewoon leuk, ik ga steeds later remmen voor bochten en dus ook harder de bocht in πŸ˜‰ Ik weet namelijk dat mijn remmen het doen!

Ik kan na bijna een halfjaar wel zeggen dat ik mega blij ben dat ik er toen voor heb gekozen om een upgrade te doen. Naast al deze technische dingen, geeft de fiets mij ook gewoon meer fietscomfort. Het frame is zo ontzettend stijf, door het carbon, maar ook omdat ik het geluk heb van frame maatje 50. Hierdoor zwabbert hij niet, wat mijn oude fiets wel deed, waardoor ik iedere rit wel een keer dacht dat ik lek had gereden πŸ˜‰ en lichamelijk is de fiets ook een feestje, hij is goed afgesteld, het stuur is smaller, de handgrepen / schifters zijn breder en comfortabeler. Trillingen hebben minder impact op je lijf. En zo kan ik nog een uur doorgaan!

Iedere trap die ik maak op deze fiets heeft zin, duwt me voort, waardoor het voelt alsof ik vlieg!

Een feestje op wielen dus! Heb jij vragen, of juist tips? laat hieronder een reactie achter, op insta of op FB!

IMG_1754

-x-

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s