tips om te beginnen met hardlopen

Toen ik me inschreef voor mijn eerste triatlon, moest ik ook de deur uit voor mijn eerste hardloop training. Voor dat ik dat deed, zocht ik op internet op hoe ik het beste kon beginnen. Waar ik allemaal aan moest denken & wat ik nodig had. Gelukkig is hardlopen qua materiaal niet een hele dure sport, en kom je met een paar goede schoenen, een goed beginners schema en wat motivatie al een heel eind! Hierbij mijn tips voor je gaat
 beginnen met hardlopen!

1 begin rustig

Mijn valkuil, altijd te hard van start gaan en teveel in 1 keer willen. Toen ik begon met hardlopen is het mijn focus punt geweest om juist niet te hard van start te gaan! Hardlopen is een zware impact sport, dus is het ontzettend belangrijk dat je je lichaam hier aan laat wennen, het de tijd gunt de impact te kunnen incasseren. Zodat je gewrichten, pezen en spieren zich gaan aanpassen. Zo voorkom je blessures, blijft het leuk en verlies je je motivatie niet. Zoek dus een beginners schema die bij jou past en hou je hier aan! Vaak heeft zo’n schema veel wandel en loop blokjes verdeeld in minuten en bouw je dit uit naar volledig hardlopen. Dit werkte voor mij ontzettend goed.

2 schoenen

Wanneer je zeker weet dat je gaat hardlopen, investeer dan in een paar goede schoenen die bij jou voeten en loopje passen. Hier bestaan loop analyses voor, en als je naar een goede hardloopwinkel gaat kun je deze af laten nemen. Mijn eerste 12 weken trainde ik op schoenen die achteraf een halve maat te klein bleken te zijn, nu loop ik op superfijne schoenen die echt bij mij passen – echt een wereld van verschil en dit zorgt dus ook echt voor nog meer loop plezier!

3 rustdagen

Niet verstandig, gelijk iedere dag gaan hardlopen. Zoals al bij tip 1 beschreven is, is hardlopen een zware impact sport, en dus “zwaar” voor je lichaam. Ik zeg altijd rustdagen zijn ook trainingsdagen. Wil je wel bewegen/ sporten op je hardloop rustdagen? Zwemmen is een goede hersteltraining & super goed voor je algehele conditie πŸ˜‰

4 muziek

Een simpele tip, maar het werkt echt! Het helpt je mentaal als het even pittig is of wanneer je de eerste paar keren last hebt van spierpijn πŸ˜‰ Het leid af en werkt motiverend. Ook geeft het een regelmatig ritme wat lekker loopt! Een lekkere beat en hop die training is zo voorbij!

5 kies een realistisch doel

Bepaal voor jezelf wat je doel is, wanneer je daar wil zijn en waarom. Voor iedereen is dat doel anders. Ik wilde 5K kunnen lopen binnen 3 maanden, mijn eerste 1/8e triatlon! realistisch & haalbaar , dat maakte het ontzettend leuk en motiveerde om 3 keer in de week naar buiten te gaan.


Heel veel loop plezier, geniet ervan en geloof in jezelf!

Dream, plan, do!

-x-

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s